Sluníčkové září se skřítkem Svaťáčkem
Týdenní téma - Já a mé zdraví - 18.-22.9. 2023
Dílčí cíle:
– osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
– rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních)
– rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
– získání relativní citové samostatnosti
– rozvoj schopnosti sebeovládání
– seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
– poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým tomuto prostředí
– osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí pří spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
Nabídka činností:
– nácvik správné hygieny- jak si správně mýt ruce, čistit zuby…opakování básní
– nácvik oblékání – co si oblékám na jednotlivé části těla v různých ročních období, v různé denní době (v poledne a večer pyžamo aj.)
– lidské tělo – skládání puzzlí
– komunitní kruh – poznávání částí těla, některých orgánů, jak fungují některé orgány – mozek, srdce, plíce…co je důležité pro zdraví a bezpečnost (PREVENCE PŘED ÚRAZEM)
– rozhovory o tom, které vlivy jsou pro člověka vhodné a které ho naopak poškozují (nemoci)
– TNH Na lékaře
– rozhovory o tom, kam chodíme když nás něco bolí, k jakému lékaři – když nás bolí zub – zubař-
– pracovní listy z pracovního sešitu Zdravá školka
– využívání atlasů a encyklopedií k hledání informací o lidském těle – práce s knihou
– nácvik básně Lidské tělo, Prstíky
– básnička – To jsou prsty, to jsou dlaně, mýdlo z vodou patří na ně. A po mýdle dobré jídlo a po jídle zase mýdlo,
– nácvik PH Hlava, ramena, kolena…., PH Kuba řekl, Ramsese, Skákala bába…
– pohybová hra Ucho na ucho – děti běhají do rytmu nějakého nástroje nebo písně z CD, učitelka zavolá vždy nějakou část těla na jinou (např. ruka na čelo, čelo na čelo), děti ve dvojici musí pokyn splnit
– cvičení na podložkách – protažení všech svalových oblastí
PH: Dotkněte se země
-děti tančí, jakmile hudba přestane hrát, učitelka dá povel: „Dotkněte se země zády!“
– při hře jmenujeme další části těla: „Dotkněte se země dlaněmi, břichem, hlavou, palcem,.“
SH: Poslouchej a ukazuj
učitelka jmenuje jednotlivé části těla a děti je ukazují na sobě
obměna: učitelka též ukazuje na sobě jmenované části těla, ale dopouští se chyb – např. řekne hlava, ale ukáže na břicho, děti se nesmí nechat zmást p. učitelkou a ukázat správnou část těla
– výtvarná činnost – výroba rámečku- poznáš svoje očí?
– kresba obličeje- dodělávání vlasů- dechové cvičení
– obkreslování postavy – popis těla, dokreslování orgánů
– modelování svého těla – hra s plastelínou
– vážení a měření dětí
– hádanky o lidském těle
– práce s knihou Školka hrou- Bacil Vasil a moje čisté ruce, já a moje tělo
– 19.10. Mezinárodní den stromů- sázení stromu na školní zahradě
– komunitní kruh – hodnocení činností podtématu Já a moje tělo, seznámení s novým tématem Naše vesnice
– básnička : K odpočinku občas prosí, neboť celé tělo nosí.
K chůzi skvělé vlohy, mají naše . . . (nohy)
Když se dobře nabaštíme, tak si ho vždy pohladíme.
A pak chceme ticho, ať vytráví . . . . . (břicho)
Páteř má vždy rovná být, nic ji nesmí pokřivit.
A proto je paráda, když si lehne na . . . . (záda)
.