Pohádkový listopad se skřítkem Svaťáčkem
Týdenní téma - Zdobíme perníkovou chaloupku - 18.11. - 22.11.2024
Dílčí cíle:
– rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
– rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické) a kultivovaného projevu
– rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
– rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
– rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
– vytvoření základů aktivních postojů k světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Nabídka činností:
– povídání si o pohádce Perníková chaloupka – četba pohádky, poslech pohádky, děti vyprávějí pohádku, popletená pohádka
– básnička Pohádka – Chaloupka tam voní, ham- a je po ní. Paleček tam vrní, Růženka spí v trní.
Čerti v pekle chrní, v rokli chrápe drak. V pohádce je krásně, ano je to tak.
– sledování pohádky (hrané loutkami) z dataprojektoru – https://www.youtube.com/watch?v=FWnXs6s5zgc
– PL- Najdi cestu Mařence a Jeníčkovi, Poznávání geometrických tvarů- perníková chaloupka
– malba příběhu – každé dítě namaluje část příběhu – vyprávění příběhu podle obrázků
– omalovánky na téma Perníková chaloupka
– rozvoj grafomotoriky – dokresli perníkové chaloupce střechu z perníčků
– pracovní list – cesta sv.Martina ke vločkám- vybarvování podkov dle předlohy
– výroba papírových perníčků
– výroba Jeníčka a Mařenky – opakování částí těla
– kresba Jeníčka a Mařenky- opakování kresby postavy
– pečení perníčků – ochutnávka
– pohádkové pexeso
– hledání pohádkových postaviček po třídě
– pohádková pantomima ( učitelka předvádí pohádkové postavy a děti hádají)
– dramatizace pohádky, divadlo s maňásky
– nácvik básní a písní na vystoupení u rozsvícení vánočního stromu (doprovod piano, flétna, dětské hudební nástroje)
– nácvik písně Perníková chaloupka
– nácvik písničky Ježibaba s pohybem – na melodii Prší, prší
– cvičení motivované pohádkou O perníkové chaloupce
– překážková dráha- Chodíme po lese jako Jeníček a Mařenka
– PH Loupání perníčků– uprostřed třídy jsou 2 obruče v každé z nich sedí jedno dítě a okolo sebe má kostičky- ostatní děti se snaží kostičky uloupit, koho se ale dítě z obruče dotkne, ten vypadává
– PH Na ježibabu a děti:
Jedno dítě je ježibaba, která honí Jeníčka a Mařenku. Chlapci představují Jeníčka a dívky Mařenku, kteří před ježibabou utíkají. Koho se ježibaba dotkne, je chycen (zavřen do klece). Hra končí pochytáním všech dětí. Hra se několikrát opakuje a ježibaba se každou hru mění.
– PH Na těsto: Jedno dítě je kvásek a to stojí a mlčí. Ostatní děti dělají těsto a chodí mezi sebou se zavřenýma očima. Pokud se setkají dvě děti, jeden druhého se zeptá „Kyneš?“ Pokud mu druhý odpoví „Kynu!“, tak chodí dál. Pokud narazí na kvásek a ten mlčí, přilepí se toto dítě ke kvásku a také mlčí. Postupně se takto připojí všechny děti a hra končí.
– PH Na ježibabu a lopatu: Děti se rozdělí do dvojic a předem si určí, kdo je Ježibaba a kdo lopata. Za doprovodu hudby se pak volně pohybují prostorem. Na předem určený signál (např. když přestane hrát hudba) si každá ježibaba najde svoji lopatu a postaví se proti ní (ke své lopatě se blíží jako ježibaba, tajuplně a s roztaženýma rukama). Jako alternativu, pak můžeme zvolit úpravu pravidel. např. že si ježibaby najdou každá jinou lopatu.
– relaxační cvičení na hudbu s prvky jógy (nácvik správného dýchání)
– hra na slepou bábu
– chůze po laně – rozlišování dlouhé a krátké cesty
– prohlížení knížek s pohádkou o Perníkové chaloupce – děti mohou přinést z domova
– stavba perníkové chaloupky z různých druhů konstruktivních stavebnic
– nácvik básně „Letí bába na koštěti“
– hádanky – Pohádkové postavy
– pohádkový karneval